مقایسه ونیر دندان و لمینیت دندان

مقایسه ونیر دندان و لمینیت دندان

کامپوزیت دندان و لمینت دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی و راه حلی پیشرفته است که از طریق آن می توانید از دندان های سفید مرواریدی و سالم لذت ببرید. آنها مواد نازک، ویفری، رنگ دندان و سفارشی هستند که به جلوی دندان های شما متصل می شوند.

لمینت دندان پوسته ای نازک است که بر اساس نیاز فرد توسط مواد رنگی دندان طراحی می شود. این پوسته ها به سطح جلویی دندان ها چسبانده می شوند(یعنی پشت دندان چسبانده نمی شود) تا رنگ، شکل، اندازه یا طول آن ها تغییر کند و ظاهر آن ها بهتر شود.

لمینت دندان پرسلن ساخته شده از لایه های نازک چینی مختلف که با مینای دندان طبیعی و لایه چسبنده جایگزین می شود. بر خلاف تصور عموم، برای ساخت لمینت دندان چینی نیازی به تراشیدن زیاد دندان نیست و در صورت انتخاب روش درمانی مناسب توسط دندانپزشک خاص، تنها مقداری نیاز به آماده سازی برای جاسازی لمینت دندان ها بدون آسیب به دندان طبیعی محدود می شود.

کدام روش بهتر است؟؟!

تصمیم گیری در مورد اینکه کدام تکنیک برای شما مناسب است به مجموعه ای از معیارهای متفاوت بستگی دارد. پس از بررسی دقیق مزایا و معایب ونیرهای دندانی، می توانید سنجش کنید تا به یک نتیجه معقول برسید.

تاثیر کامپوزیت دندان و لمینت دندان در مشکلات دندانی

کامپوزیت ونیر و لمینت دندان در موارد زیر بسیار موثر هستند:

1.      اصلاح دندان هایی که کج یا بد شکل هستند

2.      ترمیم دندان های شکسته

3.      دندان‌های لکه‌دار یا تغییر رنگ وقتی که درمان سفیدکننده دندان کارساز نیست

4.      دندان هایی که در اثر سایش کوتاه شده اند

5.      دندان هایی که خیلی از هم فاصله دارند

انتخاب دندان پزشک ماهر برای نصب لمینت دندان

در کنار جنبه زیبایی، عملکرد صحیح دندان پزشک برای نصب لمینت دندان نیز حائز اهمیت است و چسبندگی صحیح و قوی دندان های طبیعی و لمینت چینی ضروری است. دندانپزشک پس از نصب از رزین های حساس به نور استفاده می کند تا زمانی که لمینت دندان با چشمک زدن اشعه مخصوص محکم شود.

مزایای لمینت دندان

از آنجایی که لمینت دندان برای همه افراد همانند دندان های اصلی و به صورت جداگانه ساخته می شود، بنابراین تشخیص تفاوت بین لمینت دندان و دندان طبیعی غیرممکن است. لمینت دندان ها بر خلاف دندان های طبیعی به دلیل استفاده از مواد با تکنولوژی بالا در ساخت آنها در برابر لکه های چای و قهوه مقاوم هستند.

معایب لمینت دندان

ساخت لمینت دندان چینی زمان بر است و نصب لمینت دندان را حداقل یک هفته به تاخیر می اندازد. در صورتی که لمینت دندان ها به درستی چسبانده شوند و عوامل تخریب دندان محدود یا از بین رفته باشد، بیمار می تواند از لمینت دندان به عنوان دندان طبیعی استفاده کند. علیرغم پایداری بالا، لمینت دندانها ممکن است شکننده باشند.

کامپوزیت دندان چیست؟

از یک ماده پلاستیکی به نام رزین اکریلیک ساخته شده اند که با کوارتز شیشه پودری، سیلیس یا سایر ذرات سرامیکی تقویت شده است. مخلوط این مواد، رنگی زیبا را به وجود می آورد که دقیقاً با رنگ طبیعی دندان شما مطابقت دارد.

تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت دندان

لمینت های دندان عملکردی مشابه روکش ها دارند و گاهی اوقات این دو اصطلاح به جای هم استفاده می شوند. لمینت دندانها از این نظر متفاوت هستند که بسیار نازک تر هستند و برای قرار دادن آنها نیاز به برداشتن مینای کمتری دارند.

دندان های کج و مزیت کامپوزیت دندان

افرادی که دندان‌های کج دارند یا دارای شکاف هستند، بهتر است روکش‌هایی را که انعطاف‌پذیرتر و پایدارتر از لمینت‌های دندانی هستند، تهیه کنند. با این حال، اگر مشکل تغییر رنگ یا تراشه های جزئی باشد، لمینت دندانها گزینه بسیار خوبی هستند زیرا سبک وزن هستند و نیازی به حذف مینای دندان ندارند.

چه زمانی ونیر کامپوزیت دندان و لمینت دندان گزینه خوبی نیستند؟

در برخی موقعیت ها، دندان ها یا افراد خاصی کاندیدای مناسبی برای روکش های دندانی نیستند. این ممکن است شامل:

1-    دندان هایی با پوسیدگی یا بیماری فعال لثه. این شرایط باید قبل از ساخت و چسباندن ونیر کامپوزیت های دندانی درمان شوند.

2-    دندان های ضعیف شده اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از بین رفته باشد یا با یک پرکننده بزرگ جایگزین شده باشد، دندان ها به اندازه کافی قوی برای عملکرد روکش دندانی نخواهند بود. تاج های دندان در این مورد راه حل های مناسب تری دارند.

3-    دندان های نامناسب شدید یا دندان های نامرتب، اوربایت و آندربایت. درمان ارتودنسی برای اصلاح این مشکلات پیچیده تر مورد نیاز است.

4-    فشردن و ساییدن معمولی دندان ها می تواند به راحتی ونیرهای دندان را تراشه کند یا بشکند. دندان قروچه (همچنین به عنوان دندان قروچه شناخته می شود) باید قبل از شروع هر گونه قرار دادن ونیرهای دندانی درمان شود. نایت­گاردهای دندانی ممکن است در برخی موارد راه حلی برای این امر باشند.

پیمایش به بالا