درمان ریشه (عصب کشی)

درمان کانال ریشه (عصب کشی)

عصب کشی دندان

هنگامی که یک دندان به شدت عفونی شده باشد یا از دست دادن ساختاری قابل توجهی (به دلیل آسیب یا پوسیدگی) داشته باشد، بافت های عصبی داخل ریشه می توانند شروع به مردن کنند. این فرآیند ممکن است دردناک باشد، منجر به آبسه شود یا به طور کامل مورد توجه قرار نگیرد. در صورت انجام، درمان ریشه بهترین خط دفاعی برای ثابت نگه داشتن دندان شما برای چندین سال دیگر است.

لبخندتان را حفظ کنید

چرا باید افراد درمان کانال ریشه (عصب کشی) انجام دهند؟

در اینجا برخی از رایج ترین دلایل وجود دارد:

·       حفره های بزرگی که در لایه های داخلی دندان گسترش یافته اند

·       دندان های شکسته یا ترک خورده

·       حساسیت مفرط

·       آبسه های قابل مشاهده (فیستول) روی لثه ها

اگرچه کشیدن دندان جایگزینی برای داشتن کانال ریشه است، اما معمولاً به نفع بیماران ما است که تا زمانی که ممکن است دندان خود را حفظ کنند. درمان ریشه (عصب کشی) این امکان را به ما می دهد.

روش انجام درمان ریشه (عصب کشی)

فرآیند درمانی کانال ریشه (عصب کشی) کاملاً شبیه به آنچه در هر نوع کار دندانپزشکی دیگری تجربه می کنید آغاز می شود. از آنجایی که ما ناحیه ای را که روی آن کار می شود بی حس می کنیم، برای کل عمل احساس راحتی خواهید کرد. پس از بی حس کردن دندان، سوراخ ایجاد می شود و بافت های عصبی عفونی خارج می شوند. در مرحله بعد، محفظه توخالی باقی مانده تمیز، با دارو پر شده و مهر و موم می شود تا از عفونت مجدد جلوگیری شود. گاهی اوقات تورم یا درد به قدری شدید است که قبل از درمان نیاز به تجویز آنتی بیوتیک داریم که میزان التهاب را در داخل و اطراف دندان کاهش می دهد.

درمان ریشه (عصب کشی) به تسکین درد دندان عفونی یا آسیب دیده کمک می کند. آبسه های شدید ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک قبل از کانال ریشه داشته باشند تا بی حس کننده موضعی بتواند به سرعت ناحیه را بی حس کند. در غیر این صورت، هر نوع کار دندانپزشکی احتمالاً ناراحت کننده خواهد بود. خوشبختانه، منابعی که در اختیار داریم، انجام کانال‌های ریشه ملایم در یک بازه زمانی کارآمد را بدون ایجاد ناراحتی ناخواسته ممکن می‌سازد.

بعد از درمان ریشه (عصب کشی)

از آنجایی که دندانی که تحت درمان ریشه قرار می گیرد دیگر زنده نیست، می تواند شکننده شده و در استفاده روزمره مستعد سایش شود. برای محافظت و اجازه دادن به عملکرد طبیعی آن، باید چند هفته بعد یک روکش دائمی روی دندان بچسبانید. حتما اطراف دندان درمان شده خود را کاملا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. مینای دندان و لثه‌های باقی‌مانده اگر به طور مرتب تمیز نشوند، همچنان مستعد عفونت هستند.