هر آنچه باید در مورد ترمیم یا پر کردن دندان بدانید

پر کردن دندان

ترمیم(پر کردن) : هر آنچه درباره پر کردن دندان باید بدانید

مراجعه به دندانپزشک می‌تواند باعث ایجاد استرس برای بسیاری از افراد شود، به خصوص اگر نیاز به یک روش مانند پر کردن دندان باشد. با این حال، علیرغم اینکه این روش معمولاً یک روش کوچک است، بسیاری از افراد آن را با درد مرتبط می‌کنند و از انجام آن خودداری می‌کنند، حتی اگر برای سلامت دندان‌هایشان ضروری باشد. برای کمک به رفع برخی از احساسات منفی مرتبط با پر کردن دندان، ما تصمیم گرفتیم همه چیز را در مورد این روش دندانپزشکی به اشتراک بگذاریم، از جمله آنچه هستند، فرآیند و روش‌های جلوگیری از نیاز به پر کردن دندان.

بعد از خواندن این مقاله، می‌توانید با اطمینان بیشتری به پر کردن دندان‌ها نگاه کنید.

پر کردن یا ترمیم دندان چیست ؟

پر کردن دندان‌ها یک روش دندانپزشکی است که شامل پر کردن یک حفره کوچک در دندان است که به آن کاویتی نیز گفته می‌شود. کاویتی‌ها در دندان‌ها به وجود می‌آیند زمانی که به دلیل باقی ماندن باکتری‌ها در دهان یا شرایطی مانند سوختگی اسیدی، اسید اندام دندان‌های شما را تخریب می‌کند. درمان تسکینی از تسکین ترکیبی است که به راحتی می‌تواند درمان کاویتی را انجام دهد و حفره‌های کوچک را در دندان‌های شما پر کند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که فقط کودکان از کاویتی رنج می‌برند، اما پر کردن دندان‌ها نیز یکی از معمول‌ترین روش‌های دندانپزشکی در بین بزرگسالان است.

اما من دردی ندارم، چرا باید ترمیم دندان انجام دهم؟

دندانپزشک شما می‌تواند قبل از وقوع هرگونه درد، کاویتی‌ها یا حفره‌ها را پیدا کند. این ایده‌آل است، زیرا به این معنی است که کاویتی کوچک است و احتمالاً نشان می‌دهد که نتیجه خوبی از پر کردن دندان به دست می‌آورید.

متأسفانه، یک بار که یک حفره یا کاویتی درد را ایجاد می‌کند، این معمولاً به این معنی است که دندان دچار تعفن شدید شده است که اغلب نیاز به درمان بیشتری مانند کانال ریشه یا جراحی دارد. به همین دلیل است که تکمیل بازسازی‌ها یا پر کردن دندان، قبل از شروع درد، بسیار مهم است. این‌ها می‌توانند در چک آپ روتین و تمیز کردن دندان معمولی شما کشف شوند.

ترمیم دندان

ترمیم یا پر کردن دندان از چه ساخته شده است؟

از چندین ماده مختلف می‌توان برای ساخت پر کردن دندان استفاده کرد. برخی از مواد استفاده شده عبارتند از:

·       پرسلن

·       آمالگام نقره‌ای

·       طلا (به ندرت استفاده می‌شود)

·       مواد کامپوزیت (که از ترکیبی از مواد غیر سمی و رنگ دندان هستند)

ما دندانپزشکان مجرب از پر کردن دندان کامپوزیت (سفید) استفاده می‌کنیم. این پر کردن‌ها از رزینی بدون جیوه تشکیل شده‌اند که به لثه دندان شما چسبیده و به طور نزدیکی به انامل دندان شما متصل می‌شوند. این ماده در چندین سایه سفید وجود دارد تا بتوانیم رنگ مناسب را برای هماهنگی با لبخند شما انتخاب کنیم و پر کردن را به طور عملی نامرئی کنیم.

ترمیم کامپوزیت به دلیل ظاهر زیباتر نسبت به ترمیم آمالگام طلا یا نقره‌ای در دندان شما، همچنین کمتر تهاجمی نسبت به ترمیم آمالگام سنتی، ترجیح داده می‌شوند. حتی اگر پر کردن در جلوی دهان شما لازم باشد، هیچ کس حتی نمی‌داند که آنجاست!

فرآیند انجام ترمیم دندان یا پر کردن دندان

فرایند پر کردن دندان‌ها ساده است و می‌توان آن را در دو جلسه آسان انجام داد.

گام اول به دندانپزشک خود برای معاینه مراجعه کنید، این ممکن است بررسی معمولی شما باشد یا به دلیل حساسیت در دندان خاصی باشد. دندانپزشک شما برای بررسی دهانی معمولی خود اقدام می‌کند که در آن دندان‌های شما را به صورت جداگانه بررسی کرده و با استفاده از یک پروب، تعیین می‌کند که آیا حفره وجود دارد یا خیر.

پس از پایان بررسی شما، دندانپزشک شما در مورد هرگونه نگرانی در مورد دندان‌های شما، به خصوص اگر هرگونه کاویتی نیاز به درمان دارد و در کجای دهان شما قرار دارد، صحبت خواهد کرد. اگر پر کردن لازم باشد، در روز مراجعه شما به پایان نخواهد رسید، شما باید برای پر کردن به صورت خاص دوباره مراجعه کنید.

هنگامی که برای پر کردن دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، یک بی حسی موضعی در منطقه استفاده می‌شود تا مطمئن شود که هیچ چیزی را حس نمی‌کنید و در منطقه ناراحتی وجود ندارد. سپس فرایند شامل حذف تعفن، تمیز کردن حفره و خشک کردن آن به طور کامل انجام می شود تا برای ماده کامپوزیتی که برای پر کردن حفره استفاده می‌شود، آماده شود. پس از قرار دادن ماده کامپوزیت یا آمالگام، دندانپزشک از شما خواهش می‌کند که برای اطمینان از هماهنگی دندان‌های خود، به دستور او گاز بزنید و سپس شما آماده خروج هستید.

آیا ترمیم دندان دردناک است؟

ترمیم کننده آمالگام و کامپوزیت دردناک نیستند زیرا بی‌حسی موضعی منطقه را کاملاً بی‌حس می‌کند، بنابراین شما هیچ چیزی را حس نمی‌کنید. بسیاری از افراد فرض می‌کنند که فرایند دردناک است، اما بیشترین ترس آنها به دلیل صداهایی است که تجهیزات مورد استفاده برای فرایند تولید می‌کنند. هنگامی که در دهان شما قرار دارد، دستگاه کوچکی که برای تمیز کردن دندان استفاده می‌شود، همراه با خروجی ترشحات دهانی، می‌تواند بسیار بلند باشد. 

بنابراین، در حین فرایند خود می‌توانید بنشینید، آرام شوید، افکار و برنامه های مورد علاقه خود فکر کنید و فراموش کنید که فرایند در حال اتفاق افتادن است. اگر ترجیح می‌دهید، می‌توانید هدفون خود را بیاورید و به موسیقی یا پادکست گوش دهید.

درمانهای دندانپزشکی باعث نگرانی من می‌شود!

نگران بودن در مورد فرآیندهای دندانپزشکی کاملاً طبیعی و رایج در بین اکثر افراد است، بدون توجه به اینکه درمان بزرگ یا کوچک باشد. ما دندانپزشکان مجرب داروی خواب آور را برای آرام کردن نگرانی بیماران خود در صورت لزوم ارائه می‌دهیم و به آن‌ها کمک می‌کنیم تا مراقبت‌های دندانی مورد نیاز خود را انجام دهند. تعریف دقیقی از کسانی که نیاز به داروی خواب برای فرایندهای دندانپزشکی خود دارند، وجود ندارد. برخی از دلایلی که ممکن است در طول فرایند خود داروی خواب بخواهید شامل موارد زیر باشد:

·       اضطراب خفیف تا شدید در مورد بازدید از دندانپزشک

·       تجربه دندانپزشکی تروماتیک در گذشته

·       ترس از درد یا ناراحتی

·     فرایندهای طولانی یا پیچیده 

پیشگیری از حفره یا کاویتی

راه‌های ساده‌ای برای جلوگیری از کاویتی‌ها عبارتند از:

·       دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید

·       هر 24 ساعت یک بار نخ دندان بکشید

·       مصرف نوشابه‌های شیرین و اسیدی را کاهش دهید

·       برای بررسی‌های منظم، به دندانپزشک خود مراجعه کنید

·       از مواد شیرین خودداری کنید

·       در طول روز کمتر خوراکی بخورید

اگر فکر می کنید ممکن است نیاز به پر کردن داشته باشید، یا حتی اگر فقط زمان معاینه منظم شما فرا رسیده باشد، همین امروز با ما رزرو کنید. تیم دندانپزشکی ما در کوتاه ترین زمان لبخند شما را زیبا می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا