روکش دندان

روکش دندان برای جایگزینی دندان: هزینه ها، مواد، انواع و موارد دیگر

روکش دندان

اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد هزینه ها، انواع و روش های روکش دندان هستید، در جای مناسبی هستید. شاید برای ترمیم دندان آسیب دیده به روکش دندان نیاز داشته باشید. یا شاید بخواهید بدون جراحی ایمپلنت تهاجمی لبخند را اصلاح کنید.

دلیلش هرچه که باشد، مطمئناً در مورد استفاده از روکش روی دندان‌هایتان سؤالاتی خواهید داشت.

در این راهنمای جامع، مزایا و معایب انواع مختلف روکش را پوشش خواهیم داد. ما همچنین توضیح خواهیم داد که چگونه از روکش های خود مراقبت کنید تا تا حد ممکن دوام داشته باشند (که می تواند 20 سال یا بیشتر باشد). 

روکش دندان چیست؟

روکش پوششی به شکل دندان است که قسمت قابل مشاهده دندان را به طور کامل می پوشاند.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است فردی روکش انجام می دهد:

·       برای ترمیم دندان شکسته، آسیب دیده

·       برای افزودن استحکام به دندان ضعیف شده

·       جایی که یک دندان پوسیده شده

·       برای بهبود ظاهر زیبایی دندان ها

·       برای ترمیم دندانی که قبلا پر شدگی بسیار زیادی داشته که ممکن است در حال شکستن باشد

·       برای تقویت دندانی که در مسیر کانال ریشه قرار می گیرد

روکش ها را می توان از انواع مختلفی از مواد مختلف ساخت. برخی از آنها فلزی هستند در حالی که برخی به گونه ای طراحی شده اند که شبیه دندان های طبیعی باشند. در ادامه این موارد را با جزئیات بیشتری پوشش خواهیم داد.

قبل از اینکه تکنولوژی دندانپزشکی برای انجام عمل روکش دندان تکامل یابد، تنها راه مقابله با دندان آسیب دیده یا به شدت پوسیده، برداشتن آن بود. به لطف روکش دندان، دندانپزشکان اکنون راهی برای نجات بخش زیادی از ساختار دندان و جلوگیری از ناراحتی ناشی از کشیدن دندان و یک عمر زندگی با پروتز متحرک، مانند پروتز یا پروتز جزئی دارند.

برخلاف پر کردن دندان که فقط بخشی از دندان را ترمیم می کند، روکش کل دندان را ترمیم می کند. دندان های پوشیده شده باید مانند یک دندان طبیعی عمل کنند.

انواع روکش دندان

انواع روکش دندان

رایج ترین مواد برای روکش دندان عبارتند از:

سرامیک: شامل پرسلن یا زیرکونیا می باشد، رنگی که با دندان های اطراف مطابقت داشته باشد

آلیاژهای فلزی: از جمله طلا، پلاتین، پالادیوم و فلزات غیر گرانبها. یا “سفید” (نقره ای رنگ) یا “زرد” (طلایی رنگ). برخی از افراد ممکن است روکش های طلایی انجام دهند، زیرا آنها زیبایی دندان های طلا را دوست دارند.

پرسلن ذوب شده به فلز: (PFM) ترکیبی از موارد فوق، با سرامیک ذوب شده به یک روکش فلزی

رزین/کامپوزیت: ارزان‌تر از بقیه موارد و دوام چندانی ندارد—ممکن است به عنوان روکش‌های موقت در زمانی که منتظر روکش دائمی هستید استفاده شود.

بهترین مواد روکش دندان

هر یک از این مواد دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، بنابراین مواد روکش مناسب برای شما بستگی به این دارد که برای کدام دندان هایتان میخواهید روکش انجام دهید، چگونه می خواهید ظاهر زیبایی داشته باشند و چه مدت به ماندگاری آنها نیاز دارید.

روکش های سرامیکی در لابراتوار ساخته می شوند و لایه به لایه ساخته می شوند، گاهی اوقات با کمک فناوری دندانپزشکی CAD/CAM.  به آنها ظاهر شفاف دندان های طبیعی را می دهد و آنها را به گزینه ای محبوب برای دندان های جلویی تبدیل می کند.اینها عالی هستند زیرا می توانند تنها در یک نوبت بدون نیاز به روکش موقت تکمیل شوند.

نقطه ضعف هر ماده سرامیکی این است که اگرچه بسیار قوی است، اما شکننده تر از فلز است و در طول زمان ممکن است ترک بخورد یا تراشه کند، اما زمانی که به درستی ساخته شود، باید انتظار داشت که 15 سال عمر کنند. برخی از روکش های سرامیکی مانند روکش های Emax به گونه ای متفاوت طراحی شده اند تا دوام بیشتری داشته باشند.

روکش های دندانی طلایی و آنهایی که از سایر فلزات آلیاژی ساخته شده اند، دوام بیشتری دارند. آنها مزیت زیست سازگاری با دندان ها را دارند، به این معنی که دندان های روکش شده باعث آسیب یا ساییدگی دندان هایی که بر روی آنها گاز می زنند نمی شود. اگر بیمار مراقبت خود را برای تمیز و سالم نگه داشتن آن انجام دهد روکش طلا می تواند مادام العمر باقی بماند.

معایب آشکار هر روکش فلزی رنگ آن است. بسیاری از مردم به سادگی نمی‌خواهند دندانی طلایی یا نقره‌ای داشته باشند، حتی اگر در دندان پشت قرار گرفته باشد.

برای برخی، داشتن روکش دندان طلا بسیار جذاب است و ممکن است تا آنجا پیش بروند که آن را حکاکی یا با سنگ های قیمتی تزئین کنند!

روکش های PFM با زیبایی روکش های پرسلن استحکام فلز را ارائه می دهند. با این حال، معمولاً، کاملاً شبیه دندان‌های طبیعی نیستند. همچنان ممکن است روکش سرامیکی ترک بخورد، اما فلز زیر دست نخورده باقی می ماند. با این حال، آنها تقریبا همیشه در نقطه ای که دو ماده به هم متصل می شوند، پر می شوند. اگر لثه ها با گذشت زمان عقب نشینی کنند، یک خط فلزی خاکستری تیره دیده می شود و ممکن است کاملاً غیر جذاب در نظر گرفته شود.

هزینه روکش دندان

مانند هر درمان دندانپزشکی، قیمت روکش دندان از مکانی به مکان دیگر و از کلینیک دندانپزشکی به کلینیک دیگر بسیار متفاوت است.

علاوه بر هزینه روکش دندان، موارد بیشتری باید در نظر گرفته شود. همانطور که در بالا ذکر شد، هر نوع روکش مزایا و معایبی دارد. علاوه بر این که از دندانپزشک خود در مورد هزینه های روکش دندان سوال می کنید، گزینه های مختلفی را که ممکن است برای شما مناسب باشد جویا شوید.

روکش های تمام فلزی عموما کم هزینه ترین و فول سرامیک گران ترین هستند. روکش‌های دندان جلویی می‌توانند هزینه بیشتری داشته باشند، زیرا زمان بیشتری برای دستیابی به ظاهری طبیعی به آن‌ها نیاز است.

برای بهبود صرفاً زیبایی، روکش دندان نیز ممکن است یک گزینه باشد. با دندانپزشک خود صحبت کنید تا بدانید کدام گزینه برای شما بهترین است.

روش انجام روکش دندان

نوبت 1: آماده سازی

انجام روکش دندان شامل برداشتن حدود یک تا دو میلی متر از ساختار دندان برای اطمینان از تناسب مناسب و عملکرد طولانی مدت است.

اما قبل از این، دندانپزشک شما ممکن است یک عکس اشعه ایکس بگیرد تا مطمئن شود که دندان شما به اندازه کافی سالم است تا بتواند روی آن سرمایه گذاری کند و هرگونه عارضه زمینه ای را بررسی کند. اگر همه چیز خوب باشد، دندانپزشک دندان و لثه های اطراف شما را با یک ماده بی حس کننده، نوعی آرامبخش دندان، بی حس می کند.

اگر درد، ترک شدید یا پوسیدگی در عصب دارید، ممکن است قبل از روکش دندان، درمان ریشه لازم باشد. همچنین ممکن است دندانپزشک شما با جراحی مقداری از بافت لثه را برای ایجاد یک پایه بهتر برای روکش بردارد.

دندانپزشک شما همچنین تمام آثار پوسیدگی و همچنین هر ماده ای را از پرکردگی های قبلی پاک می کند. اگر با این کار دندان خیلی کمی باقی بماند، ممکن است دوباره آن را با مواد پرکننده بسازد. پس از انجام این کار، آماده سازی دندان باید شامل کمی باریک شدن باشد تا در قسمت بالایی نازک تر شود، بنابراین روکش دندان می تواند به راحتی روی آن قرار گیرد.

در مرحله بعد، دندانپزشک یک قالب یا اسکن دیجیتالی از آنچه از دندان باقی مانده است می گیرد تا روکش کاملاً متناسب با آن ایجاد شود. ممکن است 2 تا 3 هفته طول بکشد تا روکش در لابراتوار تخصصی ساخته شود، بنابراین دندانپزشک یک روکش موقت (ساخته شده از کامپوزیت یا اکریلیک) برای جلوگیری از هرگونه حساسیت در دندان و حفظ عملکرد و ظاهر زیبای دندان در آن قرار می دهد.

رنگ روکش دندان‌های موقت باید با دندان‌های طبیعی شما ترکیب شود، اما جنس و روکش آن به‌اندازه‌ی روکش دائمی باکیفیت نیست.این اولین نوبت معمولا بین 45 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد.

نوبت 2: نصب روکش دندان

پس از آماده شدن روکش دائمی، دوباره به دندانپزشک خود مراجعه خواهید کرد تا آن را نصب کنید. روکش موقت دندان برداشته می شود و دندانپزشک شما ممکن است دوباره دندان را بی حس کند تا در این مدت هیچ گونه حساسیتی ایجاد نشود.

پس از بررسی مناسب بودن روکش جدید، دندانپزشک شما یک ماده باندینگ یا رزین دندان را در قسمت داخلی روکش اعمال می کند و آن را روی دندان شما فشار می دهد. هر مقدار اضافی که به بیرون نفوذ کرده باشد، تراشیده می شود و این فرآیند کامل می شود.

اگر در مورد رنگ یا شکل روکش دائمی (مخصوصاً برای روکش دندان جلویی) نگرانی دارید، حتماً قبل از این مرحله صحبت کنید. هنگامی که روکش جدید شما در جای خود قرار می گیرد، ایجاد هر گونه تغییر دشوار است و باید برای مدت طولانی با آن زندگی کنید!بنابراین حتما قبل از این مرحله آن را با دندانپزشک خود چک کنید.

مدت این نوبت دوم بستگی به تعداد تنظیمات لازم قبل از سیمان کردن روکش دارد، اما به طور متوسط 30 دقیقه – یک ساعت طول می کشد.

ممکن است در ابتدا دندان های روکش شده شما کمی عجیب به نظر برسند زیرا دقیقاً مشابه دندان های اصلی شما نیستند اما در مدت زمان کمی به آنها عادت می کنید.

بازیابی و مراقبت از روکش دندان

ماندگاری دندان های روکش شده چقدر است؟

اگرچه روکش ها راه حلی طولانی مدت برای ترمیم دندان های آسیب دیده هستند، اما برای همیشه دوام ندارند. برخی از مواد بادوام تر از بقیه هستند. به عنوان مثال، طلا مانند ظروف پرسلن ترک نمی‌خورد.

دندانپزشک شما ممکن است به شما بگوید که روکش شما 5 تا 15 سال دوام می آورد، اما بسیاری از آنها بسیار بیشتر از این زمان دوام دارند. مطالعه‌ای در سال 2013، 2340 روکش PFM مبتنی بر طلا را ارزیابی کرد و نشان داد که 97 درصد آنها بیش از 10 سال دوام می‌آورند این در حالی است که 85 درصد آنها همچنان در 25 سال استحکام دارند.

یک مطالعه جدیدتر دیگر نشان داد که، روکش شما در نهایت نیاز به تعویض دارد اگر:

·       ترک خورده یا شکسته می شود (سرامیک)

·       فرسوده می شود (فلز) یا باعث سایش بیش از حد دندان های دیگر می شود (سرامیک)

·       دندان داخل پوسیدگی را منجر می شود

·       ظاهر زیبای آن از بین می رود(در مورد روکش دندان جلویی)

روکش دندان طلا به طور کلی قوی ترین است، اما اگر بیمار از دندان قروچه رنج می برد، ممکن است در جاهایی از بین برود. این وضعیت همچنین می‌تواند برای بیمارانی که روکش‌های پرسلن دارند مشکل‌ساز باشد، زیرا این ماده به احتمال زیاد دندان‌های دیگری را که به آن گاز می‌خورند از بین می‌برد. اگر در شب دندان قروچه می کنید، ممکن است هوشمندانه باشد که روی یک محافظ شبانه (نایت گارد) سفارشی سرمایه گذاری کنید تا از دندان ها و روکش های طبیعی خود محافظت کنید. این بسیار ارزان تر از نیاز به روکش کردن چندین دندان به دلیل سایش است!

مزایای روکش دندان چیست؟

روکش ها برای ترمیم و تقویت دندان های آسیب دیده یا جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شوند. روکش برای پوشاندن کامل دندان آسیب دیده استفاده می شود. روکش نه تنها دندان را محکم می کند، بلکه می تواند ظاهر، شکل و تراز دندان را به شدت بهبود بخشد.

روکش های موقت گزینه خوبی برای کمک به مشکل فعلی بیمار قبل از ساختن و محکم کردن روکش دائمی هستند. مهم است که توجه داشته باشید که روکش های موقت نسبت به شکستن حساس تر هستند، بنابراین مراقبت هنگام مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و غذا خوردن بسیار مهم است.

مراقبت از روکش موقت

در حالی که روکش موقت دندان شما در جای خود قرار دارد، باید از خوردن هر گونه غذای جویدنی یا چسبنده (مانند آدامس یا آب نبات های نرم) که ممکن است باعث کنده شدن آن شود، اجتناب کنید. از غذاهای سفت مانند هویج خام و سیب نیز بهتر است اجتناب شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت، می توانید مقاله روکش موقت ما را بخوانید.

مراقبت از روکش های دائمی دندان

دندانپزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که از خوردن غذاهای سفت یا جویدنی در روز اول پس از نصب روکش خودداری کنید. هنگامی که احساس طبیعی در دهان خود را به دست آوردید، نیش روکش خود را به دقت در همه جهات آزمایش کنید.

اگر چیزی عجیب به نظر می رسد، بلافاصله به دندانپزشک خود گزارش دهید. او می تواند شکل را اصلاح کند و اطمینان حاصل کند که روکش شما با دندان های دیگر شما تداخل ندارد.

در درازمدت، دندان‌های دارای روکش باید مانند دندان‌های معمولی با دو بار مسواک زدن در روز و نخ دندان کشیدن روزانه مراقبت شوند. شما باید بتوانید هر چه می خواهید بخورید، اما هرگز از دندان یا روکش خود به عنوان ابزار استفاده نکنید.

اگر لثه‌های شما شروع به تحلیل رفتن کند، می‌تواند باعث ایجاد دندان‌های حساس در قسمت‌هایی از دندان شود که توسط روکش پوشانده نشده است. بنابراین مهم است که با تمیز کردن منظم دندان های خود توسط یک متخصص بهداشت، خطر ابتلا به بیماری لثه را به حداقل برسانید.

اگر روکش دندان شما تراشه کرد یا به طور کامل جدا شد، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا بتواند آسیب را ارزیابی کند. تراشه ها را می توان به طور موقت با رزین کامپوزیت یا کیت های ترمیم دندان پر کرد، اما تنها راه حل دائمی، جایگزینی کل روکش است. روکش جدا شده را می توان سیمان کرد، مشروط بر اینکه آسیبی به آن وارد نشود.

مشکلات روکش دندان

هنگامی که روکش دندان را نصب می کنید ممکن است مشکلات زیر را تجربه کنید:

حساسیت: دندان هایی که به تازگی روکش شده اند ممکن است بعد از عمل روکش گذاری دچار حساسیت شوند. با این حال، اگر همچنان درد روکش دندان را تجربه می‌کنید، به خصوص زمانی که گاز می‌گیرید، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا بتواند آن را برطرف کند.

روکش شل: سیمانی که روکش شما را روی دندان ثابت می کند ممکن است شسته شود و باعث شود روکش شما شل شود. این کار دندان و لثه های زیر را در معرض باکتری های مضر قرار می دهد، بنابراین اگر فکر می کنید روکش شما شل شده است، مهم است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

روکش دندان سال‌ها بعد درد می‌کند: اگر سال‌ها پس از گرفتن روکش درد را تجربه کنید، علت چیست؟ این می تواند نشانه عفونت یا آسیب عصبی باشد. مهم است که با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

درد ضربان دار دندان بعد از روکش: این می تواند نشانه لق شدن روکش، آسیب بیشتر به دندان یا عفونت باشد. شما باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

افتادن روکش دندان: اگر روکش دندان شما افتاد، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا یک نوبت ویزیت بگیرید، روکش را ایمن نگه دارید و در این مدت دندان در معرض دید را نجوید.

روکش ترک خورده: تراشه های کوچک در روکش ها قابل اصلاح هستند، در حالی که تراشه های بزرگتر ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. در هر صورت، در صورت ترک خوردن روکش با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

نتیجه گیری

روکش دندان برای محافظت از دندان های آسیب دیده استفاده می شود. دندان ها ممکن است در اثر پوسیدگی، آسیب دیدگی یا ساییدگی در طول سال ها آسیب ببینند. روکش ها به شکل دندان هستند و می توانند روی دندان شما قرار گیرند. آنها چسبندگی خوبی دارند و برای استفاده دائمی سیمان شده اند. آنها معمولا یا از فلز، پرسلن یا رزین ساخته می شوند.

روکش های پرسلن طبیعی ترین ظاهر را دارند، اما می توانند سریعتر از روکش های فلزی پوشیده شوند. بسیاری از افراد دندان‌های پرسلن یا سرامیکی را در جلو و روکش‌های فلزی محکم‌تری برای دندان‌های آسیاب پشتی انتخاب می‌کنند.

گاهی اوقات، یک روکش ممکن است شل شود یا بیفتد. اگر چنین است، مهم است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در اسرع وقت آن را برطرف کنید. 

روکش های دندان از چه چیزی ساخته شده اند؟

روکش های دندانی را می توان از فلز، از جمله نیکل، کروم و طلا ساخت. آنها همچنین می توانند از پرسلن، سرامیک، رزین (ارزان تر و دوام چندانی ندارند) و پرسلن ذوب شده به فلز ساخته شوند.

ماندگاری روکش های دندان چقدر است؟

روکش دندان می تواند بین 5 تا 20 سال دوام بیاورد. طول عمر روکش شما به این بستگی دارد که چقدر از آن مراقبت می کنید و میزان سایش و پارگی آن به صورت روزانه چه مقدار است.

چرا روکش های دندان گران هستند؟

در هنگام گذاشتن روکش به تکنولوژی و مهارت دندانپزشک شما نیاز است. روکش ها با دقت طراحی شده اند تا از نظر استحکام و ثبات کاملاً با دندان های شما مطابقت داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا