کشیدن دندان

کشیدن دندان: هر آنچه درباره کشیدن دندان باید بدانیم

کشیدن دندان

هیچ کس مشتاق شنیدن این نیست که نیاز به کشیدن دندان دارد، اما اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود به جهت حفظ سلامت دهان و دندان خود تحت این روش قرار می گیرند.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا دندانپزشک ممکن است کشیدن دندان را توصیه کند:

·   عفونت دندان یا پوسیدگی شدید

·       بیماری پریودنتال (لثه)

·       صدمات جبران ناپذیر ناشی از ضربه

·       ضربه (در مورد دندان عقل)

·       ایجاد فضا برای تراز مجدد دندان با دستگاه ارتودنسی

·       به منظور دریافت دندان مصنوعی یا ایمپلنت

در این راهنما، توضیح خواهیم داد که هنگام کشیدن دندان چه انتظاراتی باید داشته باشید. بسیاری از مردم نگران درد کشیدن دندان هستند، اما خبر خوب این است که تکنیک های بیهوشی مدرن آن را تا حد امکان راحت می کند. پس از آن کمی احساس درد خواهید کرد، اما ما توصیه هایی برای کمک به بهبودی پس از کشیدن دندان داریم.

دلایل کشیدن دندان

بیایید ابتدا دلایل اصلی کشیدن دندان توسط دندانپزشک را بررسی کنیم. می توانید وضعیت خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا نظر حرفه ای او را در مورد وضعیت دندان های خود دریافت کنید. این روش (کشیدن دندان)برگشت‌پذیر نیست، بنابراین قبل از اقدام حتماً شک و تردید خود را مطرح کنید. 

عفونت یا آسیب: کشیدن، آخرین راه حل برای عفونت یا آسیب است. پوسیدگی اغلب با پر کردن قابل درمان است. دندان های ترک خورده و آسیب دیده را می توان با روکش اصلاح کرد. آنتی بیوتیک هایی برای عفونت دندان وجود دارد، اگرچه اگر عفونت منجر به لق شدن دندان شود، ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشد.

کشیدن دندان عقل: دندان عقل که به عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می شود، برای بسیاری از افراد مشکل ایجاد می کند زیرا دهان ما فضایی برای قرار دادن آنها ندارد.

بیماری پریودنتال: پریودنتیت، شکل شدید بیماری لثه، ممکن است باعث لق شدن دندان شود.این بیماری، بافت و استخوان اطراف ریشه دندان را که مسئول نگه داشتن دندان در جای خود است، فرسایش می دهد.

توانبخشی دهان: دندانپزشکان ممکن است دندان ها را برای اهداف بازیابی قدرت جویدن و زیبایی خارج کنند.

تراز کردن دندان: اگر برای اصلاح ناهماهنگی دندان از بریس استفاده می کنید، ممکن است ابتدا نیاز به برداشتن یک یا چند دندان داشته باشید. با این کار فضایی در دهان برای حرکت دندان های دیگرتان آزاد می شود.

هایپردونشیا: برخی از افراد با دندان های بیشتر از حد طبیعی متولد می شوند. گاهی اوقات، دندان یا دندان اضافی باید برداشته شود تا فضا برای رشد دندان های دیگر در موقعیت های صحیح ایجاد شود. این وضعیت هیپردنشیا نامیده می شود.

چرا باید دندانم را بکشم؟

هزینه کشیدن دندان

دلایل زیادی برای کشیدن دندان وجود دارد و این خبر می تواند برای بیماران شوکه کننده باشد. در حالی که حفظ دندان طبیعی همیشه هدف است، گاهی اوقات آسیب بسیار شدید است و نمی توان آن را از طریق درمان های دیگر نجات داد. در این موارد کشیدن دندان بهترین راه حل است.

بیماری لثه، پوسیدگی دندان یا آسیب می تواند بر سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارد به طوری که چاره ای جز کشیدن یک یا چند دندان وجود ندارد. در موارد دیگر، ممکن است نیاز به برداشتن یک دندان سالم به عنوان بخشی از طرح درمان ارتودنسی یا جراحی دهان باشد.

این روش به دلیل استفاده از بی حس کننده موضعی و/یا آرام بخش IV ضرری ندارد و دندان ها همیشه و همیشه باید با ایمپلنت دندان یا موارد دیگر جایگزین شوند. برای آشنایی با روش های جایگزین دندان از دست رفته می توانید اینجا را بخوانید.

کشیدن دندان اورژانسی در نزدیکی من

اگر درد شدید دارید، ممکن است لازم باشد یک دندانپزشک اورژانسی پیدا کنید. در صورت داشتن هر گونه مشکل دندانی علی الخصوص مشکلات اورژانس دندانی می توانید با مطب تماس حاصل فرمایید.

هزینه کشیدن دندان چقدر است؟

شما همچنین می توانید با شماره تلفن های مربوط به مطب تماس بگیرید و از هزینه های کشیدن دندان مطلع شوید.

دندان ها چگونه خارج می شوند؟

بسته به اینکه نیاز به کشیدن معمولی یا جراحی داشته باشید، روش های مختلفی برای کشیدن دندان مورد نیاز است. حال بیایید نگاهی به انواع مختلف کشیدن دندان بیاندازیم.

کشیدن روتین

کشیدن مستقیم را می توان در کلینیک دندانپزشکی تحت بی حسی موضعی انجام داد. این بدان معنی است که شما نباید هیچ دردی را تجربه کنید، اما از آنچه در حال رخ دادن است آگاه خواهید بود.

ریشه دندان شما در یک حفره عمیق در لثه قرار می گیرد که به آن سوکت می گویند. مفصل ریشه دندان را محکم در جای خود نگه می‌دارند – به دندان‌های شما نیروی جویدنی را می‌دهند که به آن عادت کرده‌اید.

اغلب دندانپزشکان از ابزار اهرمی به نام «الواتور» استفاده می کنند که برای شل کردن آن در زیر دندان فرو می رود. از طرف دیگر، ممکن است مجبور شوند دندان را از این طرف به سمت دیگر تکان دهند تا سوکت را باز کنند.

هنگامی که دندان لق شد، دندانپزشک می تواند آن را مستقیماً با فورسپس دندان بیرون بکشد. با این که داروی بیهوشی هر دردی را مسدود می کند، در طول این فرآیند فقط مقداری فشار در دهان خود احساس خواهید کرد. یک کشیدن ساده فقط چند دقیقه طول می کشد.

اگر در مورد کشیدن دندان بسیار مضطرب هستید، از دندانپزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید برای این عمل آرام‌بخش IV استفاده کنید. این باعث می شود که احساس آرامش داشته باشید و بعد از آن چیز زیادی از آن به یاد نخواهید آورد.

کشیدن با جراحی

برداشتن دندان عقل، به خصوص در مورد نهفته بودن، ممکن است به کشیدن جراحی پیچیده‌تری نیاز داشته باشد. دندانپزشک یا جراح دهان برای دسترسی به دندان باید لثه را برش دهد.

کشیدن دندان با جراحی همچنان با بی حسی موضعی قابل انجام است، اما موارد پیچیده تر ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشند. در این حالت، عمل کشیدن توسط جراح دندانپزشک در کلینیک پس از به خواب رفتن شما انجام می شود.

دلیل دیگری که ممکن است به جای کشیدن ساده به یک روش جراحی نیاز داشته باشید این است که هیچ دندانی بالای خط لثه باقی نمانده باشد. این ممکن است به دلیل پوسیدگی شدید یا شاید یک آسیب باشد. در این حالت، دندانپزشک باید لثه را برش دهد تا به ریشه دندان باقی مانده دسترسی پیدا کند.

دندان های ترک خورده یا شکسته نیز می تواند پیچیده تر باشد زیرا خطر شکستن آنها وجود دارد.

هزینه کشیدن دندان چقدر است؟

هزینه کشیدن دندان به اندازه و محل دندان و پیچیدگی کشیدن دندان بستگی دارد. به عنوان مثال، هزینه های کشیدن دندان عقل معمولاً بیشتر از بقیه دندانها خواهد بود.

این هزینه‌ها شامل بی‌حسی موضعی می‌شود، اما آرام‌بخشی IV، در صورت ارائه، هزینه اضافی را به همراه خواهد داشت. اگر برای کشیدن جراحی نیاز به بیهوشی عمومی دارید، این هزینه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

بسیاری از بیمه نامه های دندانپزشکی حداقل بخشی از هزینه های کشیدن دندان را پوشش می دهند.

بیایید نگاهی به هزینه کشیدن دندان بسته به نوع کشیدن مورد نیاز خود بیندازیم. 

هزینه کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان با جراحی

برای اطلاع از هزینه کشیدن دندان عقل با شماره تلفن های مطب تماس حاصل فرمایید.

اگر دندان عقل نهفته داشته باشید، هزینه آن بیشتر خواهد بود.

هزینه کشیدن دندان جراحی

هنگام برداشتن دندان‌های آسیب‌دیده شدید، برداشتن ریشه یا کشیدن دندان‌هایی که در امتداد خط لثه شکسته‌اند، ممکن است به کشیدن جراحی نیاز باشد.

کشیدن دندان عقل نیز تحت عنوان کشیدن دندان جراحی قرار می گیرد. همانطور که می توانید تصور کنید، هزینه کشیدن دندان با جراحی بیش از یک کشیدن استاندارد خواهد بود.

هزینه کامل کشیدن دندان دهان

دندان‌های شما ممکن است به حدی پوسیده شده باشند که نیاز به کشیدن همه آن‌ها داشته باشید، بنابراین می‌توانید یک مجموعه کامل از دندان مصنوعی یا ایمپلنت دندان تهیه کنید.

اگر بخواهید همه آنها را یکجا بیرون بیاورید، ممکن است دندانپزشک شما هزینه کمتری برای هر دندان بگیرد.

جایگزین های کشیدن دندان

احتمالاً متوجه خواهید شد که کشیدن دندان نسبت به درمان های جایگزین مانند کانال ریشه یا روکش هزینه کمتری دارد. همیشه از دندانپزشک خود بپرسید که آیا روشی برای حفظ دندان شما وجود دارد یا خیر.

با این حال، کشیدن دندان واقعاً باید آخرین راه حل باشد، و هرگز نباید آن را به تنهایی انجام دهید. فضای خالی در دهان ظاهر لبخند را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است در نهایت باعث افتادگی صورت شود. همچنین می تواند مشکلاتی را برای خوردن ایجاد کند. در دراز مدت، دندان های اطراف بیشتر مستعد آسیب هستند و ممکن است شروع به تغییر موقعیت کنند و باعث ایجاد مشکلاتی در بهداشت دهان شوند.

به عنوان یک قانون کلی، بهتر است تا زمانی که ممکن است دندان اصلی خود را حفظ کنید. اگر باید کشیده شود، بهتر است به جای خالی گذاشتن شکاف، نوعی دندان جایگزین تهیه کنید.

بنابراین اگر دندانپزشک شما مطمئن است که می تواند یک درمان ریشه انجام دهد یا یک روکش برای نجات دندان شما قرار دهد، باید این موضوع را جدی بگیرید.

برای اطلاع از گزینه های جایگزین دندان از دست رفته می توانید مقاله ما را در اینجا بخوانید.

بهبودی بعد از کشیدن دندان

بهبودی بعد از کشیدن دندان

یکی از مواردی که بسیاری از افراد در مورد کشیدن دندان نگران آن هستند، بهبود و بهبودی است.

دندانپزشک به شما توصیه می کند که بعد از کشیدن دندان چه کاری انجام دهید. از آنجایی که این ممکن است بسته به روشی که انجام داده اید و موقعیت دندان متفاوت باشد، ابتدا باید دستورالعمل های آنها را دنبال کنید. در اینجا ما برخی از اطلاعات و توصیه های کلی را داریم تا بدانید چه کاری باید انجام دهید.

زمان بهبودی: متوسط زمان بهبودی کشیدن دندان حدود 7 تا 10 روز است. پس از این مدت بافت لثه به طور قابل توجهی بهبود می یابد و بخیه های شما می توانند برداشته شوند (یا خود به خود حل می شوند). در عرض دو هفته، حفره های کوچکتر ممکن است به طور کامل بهبود یافته باشند.

درد بعد از کشیدن: درد بعد از کشیدن باید 2 تا 3 روز پس از کشیدن فروکش کند. اگر همچنان درد را تجربه می کنید یا به طور ناگهانی متوجه شدید درد چند روز بعد بدتر می شود، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است در نتیجه عفونت در محل کشیدن باشد.

سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان: از کشیدن سیگار پس از کشیدن دندان یا نوشیدن از طریق نی خودداری کنید – عمل مکیدن می تواند لخته را بکشد.

غذا خوردن بعد از کشیدن: از خوردن غذاها و نوشیدنی های گرم خودداری کنید، زیرا گرما ممکن است لخته خون را حل کند. برای چند روز پس از آن، بهتر است به غذاهای نرم بچسبید و در طرف مقابل دهان خود بخورید.

متوقف کردن خونریزی: طبق دستور دندانپزشک خود، پس از کشیدن، از گاز برای بند آوردن خونریزی استفاده کنید و اگر به نظر می رسد خونریزی کاهش نمی یابد، به آنها اطلاع دهید.

یک یا دو روز مرخصی از کار را در نظر بگیرید تا به بدن خود فرصت استراحت بدهید. 24 ساعت پس از عمل می توانید از شستشوی آب نمک برای تمیز کردن استفاده کنید. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب حل کنید و به آرامی آن را دور دهان خود بچرخانید.

به نوشیدن آب زیاد ادامه دهید تا بدن شما برای بهبودی هیدراته بماند. فقط یادتان باشد که از نی استفاده نکنید.

هنگامی که به طور کامل بهبود یافتید، سعی کنید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا احتمال نیاز به کشیدن دندان یا سایر درمان های دندانی در آینده کاهش یابد.

نتیجه

پوسیدگی پیشرفته، بیماری لثه یا ضربه شدید برخی از دلایلی هستند که ممکن است به کشیدن دندان نیاز داشته باشید. با این حال، همیشه ابتدا با دندانپزشک خود اطمینان حاصل کنید تا مطمئن شوید که روشی برای حفظ دندان مانند کانال ریشه وجود ندارد.

کشیدن دندان باید به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا